close

Heb je zelf iets te melden?

SHORTCUT /

Kortgeknipt nieuws

/ ZO GEZEGD

“Toen ik bij de NMBS begon, had een treinbegeleider nog een sociale functie. Maar dat veranderde. Op den duur werden vooral wij gecontroleerd in plaats van de reizigers. Zeker toen we de tickets moesten gaan scannen. Hoe meer je gescand had en hoe meer boetes je uitdeelde, hoe beter je bezig was. ‘Meneer Ducheyne, van alle treinbegeleiders scoort u het derde slechtst’, zei mevrouw de instructeur. ‘Mevrouw’, antwoordde ik, ‘dat kan niet.’ ‘Hoezo?’ vroeg ze. ‘Ik heb geen enkele kaart gescand. Het is onmogelijk dat er twee andere conducteurs zijn die nog slechter doen.’”

Jan Ducheyne, dichter en voormalig treinbegeleider, in Knack//

/ Nieuwe studie bevestigt slechte arbeids­omstandigheden platformwerkers

Tewerkstelling via digitale platformen zoals Uber (Eats) en Deliveroo gaat nog altijd gepaard met ondermaatse arbeidsomstandigheden. Zo blijkt uit een nieuwe studie van het Centrum voor Sociologisch Onderzoek van de KU Leuven. Van de zes onderzochte platformen kreeg enkel Takeway.com een – ruime – voldoende.

Net als in 2022 evalueerden sociologen van de Leuvense universiteit, in samenwerking met de universiteit van Oxford, de arbeidsomstandigheden van platformwerkers in ons land. Ze baseerden zich daarbij op vijf principes van eerlijk werk: eerlijk loon, eerlijke voorwaarden, eerlijke contracten, eerlijk bestuur en eerlijke vertegenwoordiging. Elk principe werd beoordeeld met een score tussen nul en twee punten, wat resulteerde in een totaalscore op tien.

Op Takeaway.com na oogstte geen enkel van de onderzochte platformen de helft of meer van de te verdienen punten. Ring Twice, een platform dat iedereen die iets wil bijverdienen in contact brengt met potentiële afnemers, kreeg slechts drie punten, Uber één punt, en de drie andere onderzochte platformen, Deliveroo, Helpper en Uber Eats, behaalden zelfs geen enkel punt.

Dat platformen wel degelijk ook eerlijk werk kunnen faciliteren, illustreert de score van acht op tien die Takeaway.com liet optekenen. De maaltijdbezorger kon als enig platform aantonen dat het zijn werknemers het minimumloon garandeert en hen beschermt tegen bepaalde risico’s.

“Een correcte bepaling van de arbeidssituatie van platformwerkers verdient prioriteit, zoals ook de Europese raad in een nieuwe richtlijn heeft aangegeven”, concludeert professor Valeria Pulignano, die het onderzoek coördineerde. “We roepen de beleidsmakers op om te evalueren welke invloed de zogenaamde peer-to-peer-status in de deeleconomie heeft op de arbeidsomstandigheden. Ook zijn er verdere maatregelen nodig om de gezondheid, veiligheid en sociale rechten van platformwerkers te verzekeren.”//

/ Studente criminologie onderzoekt impact agressie op treinbegeleiders

Een laatstejaarsstudente criminologie aan de Vrije Universiteit Brussel roept treinbegeleiders die het slachtoffer zijn geworden van agressie op om via een online enquête hun ervaringen te delen. Ella Lorrez wil zo niet alleen de impact van agressie tegen treinbegeleiders beter in kaart brengen, maar ook achterhalen welke preventiemaatregelen er nodig zijn “om deze dagelijkse realiteit aan te pakken”.

De enquête die Ella in het kader van haar masterproef lanceert, is volledig anoniem. Er worden dus geen identificatiegegevens zoals jouw naam, e-mail- of IP-adres opgeslagen. Je hebt ook de garantie dat je antwoorden strikt vertrouwelijk en enkel in het kader van dit onderzoek zullen worden verwerkt. Mochten de resultaten worden gepubliceerd, dan zal dit nooit op een manier zijn die kan leiden naar individuele deelnemers.

Wil je op basis van deze afspraken de enquête invullen? Dan kun je de QR-code hieronder scannen om ze te openen. Is er nog iets onduidelijk? Neem dan contact op met Ella door een e-mail te sturen naar ella.lorrez@vub.be.//

/ Gepensioneerdenwerking ACV-Transcom vraagt NMBS om bijsturing nieuw tariefplan

Het nieuwe tariefplan dat de NMBS onlangs presenteerde, is voor senioren een flinke stap achteruit. Dat zegt de anders-actievenwerking voor gepensioneerde leden van ACV-Transcom. “De nieuwe structuur is niet alleen complexer, maar zorgt er in veel gevallen ook voor dat reizen met de trein duurder wordt.”

Dat het seniorenbiljet verdwijnt, raakte al eerder bekend. Nu is ook duidelijk wat de NMBS als alternatief aanbiedt: een basiskorting van 40 procent. “Zo wordt reizen tijdens de piekuren goedkoper dan met het huidige seniorentarief”, geeft het bestuur van de anders-actievenwerking toe. Omdat het seniorentarief dan niet geldt. “Maar de meeste senioren nemen de trein vooral buiten de spitsuren en voor reizen over een langere afstand.

Met een speciale kortingkaart die je kunt kopen voor 4 euro per maand of 32 euro per jaar heb je in de daluren recht op een extra korting van 40 procent, wat een globale korting van 64 procent oplevert. Dezelfde kaart kan ook worden gebruikt om een ticket te kopen aan 5,5 euro voor een enkele rit of 11 euro voor een heen- en terugreis. “Te ingewikkeld”, oordeelt de gepensioneerdenwerking van ACV-Transcom.

“De NMBS beweert met de nieuwe tarieven altijd een goedkoper ticket aan te bieden dan het huidige seniorenbiljet, maar dat klopt niet. Neem een reis van Antwerpen naar Oostende en terug. Nu kost die nog 8,5 euro. Straks zullen ook 65-plussers daar 15 euro voor moeten betalen: vier euro voor de extra kortingkaart en het maximumtarief van 11 euro. Dat is een stijging met maar liefst 75 procent. Hoezo goedkoper?”

De gepensioneerdenwerking van ACV-Transcom deed al eerder, samen met andere ouderenorganisaties, het voorstel om een seniorenabonnement in te voeren dat op alle openbaar vervoer in België kan worden gebruikt. Een suggestie die in het federaal regeerakkoord werd opgenomen. “Het is alleen jammer dat de NMBS die mogelijkheid niet meteen in het nieuwe tariefplan heeft geïntegreerd. Een gemiste kans.”//

/ 15.184

ACV Young Dockers haalde 15.184 euro op voor De Warmste Week. De jongerenwerking voor havenarbeiders van ACV-Transcom deed dit door hoodies te verkopen met daarop een uniek ontwerp van afgevaardigde Niels Benoot. //

/ KIMTERESSANT